Nieuws

MTB’ers als ‘flexibele schil’ rondom Endless Brand

Niet alleen in de showroom maar in het hele pand van Endless Branding kijk je je ogen uit. Je vindt er displays in alle kleuren en vormen, van klein tot groter dan groot. Opdrachtgevers gebruiken deze point of sale-materialen (POS) om hun producten op het moment van aankoop extra onder de aandacht te brengen. Zit de opdrachtgever echt te wachten om zijn POS-item, of is er gewoon veel werk aan de winkel, dan springen MTB’ers bij.

 

 

Bij het bedrijf in Beek kunnen ze met allerlei basismaterialen uit de voeten. Maar één materiaal trekt er ontegenzeggelijk de aandacht: karton. “Wij kunnen haast alles met karton” zegt directeur Peter Janssen, die al meer dan twintig jaar het bedrijf runt. “We bedenken en ontwerpen de items, die natuurlijk moeten aansluiten bij de actie van de opdrachtgever, vaak een retailer of een merk. Soms komt de opdrachtgever ook met een eigen ontwerp. Het karton gaat door de kleurenprinters, waarna we de vormen erin snijden en ze uitbreken. Als de klant het wil, lijmen we de vormen ook in elkaar voordat het eindproduct op transport gaat. Het in elkaar zetten laten we vaak ook over aan de vaardige handen van MTB’ers in Hal B. MTB is een betrouwbare partner die afspraken nakomt. Voor ons is dat erg belangrijk.”

 

 

Alles van karton

Binnen lijkt het hele interieur opgetrokken uit bedrukt ribbeltjeskarton. Niet alleen in de showroom, waar vrolijk gekleurde items in alle kleuren, voorzien van het logo van de opdrachtgever, smaakmakers zijn. Ook in Peters kantoor is het karton dat de klok slaat. Je zit op een stevige kartonnen stoel aan een sterke kartonnen tafel, en aan de wand staan kartonnen kasten. Lampen zijn van karton, de koffiekopjes gewoon van porselein. Waarmee Endless Branding maar wil zeggen: nagenoeg elke vorm die je maar kunt bedenken is in karton tot leven te wekken, en helpt je om je product op een indringende manier onder de aandacht te brengen bij de klant. De mogelijkheden zijn ‘endless’.

 

 

FSC-gecertificeerd

Endless Branding gaat ver met verantwoord ondernemen. Het basismateriaal leent zich sowieso uitstekend voor een circulair productieproces, waarbij materialen aan het eind van hun levenscyclus worden verwerkt voor hergebruik. “We gebruiken uitsluitend FSCgecertificeerd karton. Opdrachtgevers weten dat voor de bomen die in ons karton gaan nieuwe exemplaren worden gekweekt. We gebruiken ook milieuvriendelijke inkt, waarvan maar heel weinig overblijft. Ons materiaal is ook nog eens sterk en slijtvast. Het kan langdurig worden gebruikt.”

Opdrachtgevers ontzorgen

Peter werkt graag samen met mensen die enige begeleiding nodig hebben op de arbeidsmarkt, om zo bij te dragen aan hun werk- en levensgeluk. De wereld van Endless Branding biedt volop mogelijkheden voor MTB’ers. Oplages hoeven vaak niet meer zo groot, waardoor ze ook lokaal geproduceerd en in elkaar gezet kunnen worden – in Hal B dus in plaats van in goedkope, verre landen. “Onze opdrachtgevers willen vooral worden ontzorgd. Ze kijken meestal niet op de laatste euro. Daarnaast zijn het vaak ook nog eens grote organisaties, die MVO vast op de agenda hebben staan. Zij gaan graag in zee met leveranciers die zich maatschappelijk verantwoord inzetten.”

Tapen, lijmen, nieten

Bij Endless Branding zijn ze trots op de ‘flexibele schil’ van vaardige MTB’ers die in staat zijn om snel in te springen om grotere oplages in elkaar te zetten, met behulp van tape, lijm- of nietpistool. Dat gebeurt aan de hand van de werkinstructie, en onder begeleiding van de copack-coördinator, wiens taak het is ervoor te zorgen dat al het uitbestede werk goed wordt uitgevoerd. Typisch voor een bedrijf als Endless Branding is dat het holt of stilstaat. “In tijden van hollen komen MTB’ers goed van pas. Ze dragen eraan bij dat wij tegemoet kunnen komen aan de verwachting van de opdrachtgever. Leggen wij werkzaamheden bij MTB neer, dan weten we dat het goedkomt, van het karton uitbreken en opbouwen, tot het verlijmen en klaarmaken voor transport op pallets. Door MTB zijn wij ook nog eens in staat om ons personeelsbestand beperkt te houden.”

Narrowcasting

Peter ziet een kartonnen toekomst met vertrouwen tegemoet. “Wat je in je hoofd bedenkt is vaak tot leven te wekken in kartonnen displays. Dat is met moderne digitale point of salemogelijkheden – denk aan narrowcasting, waarbij producten ‘plat’ via beeldschermen worden aangeboden – onmogelijk. Daar ontbreekt vaak de emotie. Wij maken een van de weinige promotionele producten die de drie belangrijkste aspecten van aankoop combineren en daardoor verleiden: de aanbieding, de in aankoop geïnteresseerde klant en het te verkopen product. Dat geeft ons voorsprong.”

Interesse om productiewerk uit te besteden?

Deel dit verhaal

Bekijk ook:

Menu