Nieuws

Het verschil maken met de allerbeste koffie

Samenwerking | Blanche Dael

 

De gerestaureerde brikkenoven op het Sphinxterrein ademt van nok tot kelder koffie, thee en delicatessen. Een deel van het koffiehuis wordt toegankelijk voor het publiek. En mocht tijdens je bezoek het liedje Eén kopje koffie van VOF de Kunst zich in je hoofd vastzetten, dan kun je daar waarschijnlijk niets aan veranderen. Want wie Maastricht zegt, zegt nu eenmaal koffie. En zeg je koffie, dan zeg je Blanche Dael.

 

 

Alchemisten

Touché in 1987, toen VOF De kunst de plank raakte met een ode aan koffie en aan de koffiegebruiker. De band kan een genoeg krijgen van ‘het zwarte goud’, en daar is niet veel aan veranderd, weet ook Albert Berghof, directeur van familiebedrijf Blanche Dael. “Goede koffie maken is een vak op zich. Het geheim zit hem in de samenstelling van de bonen, de maling en het aantal grammen.” Het is waar de alchemisten van Blanche Dael, de koffie-experts, de beste in zijn. Hun kennis delen ze graag met de wereld. Hun eindproduct óók: koffie gemaakt van de allerbeste één tot twee procent van de wereldwijde verhandelde bonensoorten.

 

 

“Wij zijn bijzonder trots op onze stichting Escuela Blanche Dael, die zich richt op het vergroten van kansen voor kinderen in landen die koffiebessen verbouwen”

 

4.000 bessen voor 1 kilo koffie

Het Sphinxkwartier is nu nog rauw en ongepolijst. De komende jaren zal het transformeren tot place to be voor Maastrichtenaren en voor mensen van buiten. Tot die tijd doet Blanche Dael er waarin ze goed is: gebrand zijn op de beste bonensoorten, ze opsporen in alle uithoeken van de wereld, ze kopen, transporteren, opslaan, branden, verpakken, zetten en aanbieden – met cafeïne, aan koffieliefhebbers die erop lopen al was het benzine.

Het is wat het bedrijf al bijna 150 jaar doet en dat, vindt Albert, kan alleen als je maatschappelijk de verantwoordelijkheid neemt. “Lokaal in Maastricht door samen te werken met partijen zoals MTB, maar we zetten ons ook in voor de regio’s waar wij onze koffiebonen halen. Wij betalen koffieboeren een goede prijs en proberen bij te dragen aan hun toekomst. Voor één kilo koffie moeten ongeveer 4.000 (!) koffiebessen worden geplukt en geplet om er 8.000 pitten uit te halen. Dat is veel werk waar vaak weinig aan wordt verdiend, zul je begrijpen. Daarom zijn wij trots op onze stichting Escuela Blanche Dael, die zich richt op het vergroten van kansen voor kinderen in landen die koffiebessen verbouwen, door vijf procent van de winst af te staan en te investeren in onderwijsprojecten.

 

 

Intussen bij MTB…

Schoenmaker blijf bij je leest, zullen ze bij Blanche Dael gedacht hebben toen ze besloten speciale inpakwerkzaamheden uit te besteden aan MTB. Sinds een tijdje werken ze daar op de foodafdeling aan het inpakken van typische Blanche Dael delicatessen (‘comestibles’ zoals ze vroeger zeiden), zoals bonbons, nougat, chocolaatjes en koekjes, kortom al het lekkers dat het goed doet op de zoete tafel. “Alles arriveert op pallets, en onze mensen verwerken de producten tot verkoopklare luxe verpakkingen”, legt teamleider Ruud Lousberg van

MTB uit. “De inhoud wordt afgeteld of gewogen, waar nodig met de pincet in de zakjes gedaan waarna de verpakking netjes wordt afgewerkt. Hygiëne staat voorop, maar dat hoef je onze medewerkers niet te vertellen. Ze voelen zich verbonden met MTB, maar nog meer met Blanche Dael. We krijgen goede signalen terug van onze opdrachtgever en we kijken of meer samenwerking mogelijk is.”

 

Fruitella-achtig

Ben je bij Blanche Dael, laat je dan eens informeren door de kenners aldaar. Bijvoorbeeld door ‘smaakprofessor’ Marcel. Hij heeft van cupping – koffieproeven waarbij je een slokje opslurpt waardoor er smaak en geur in de mond ontstaan en het vervolgens uitspuwt – zijn metier gemaakt. “Wij werken met min of meer uniforme ‘descriptors’. Dit zijn levendige, maar ook persoonlijke beschrijvingen van smaken en gewaarwordingen: kers, goede balans,

fruitella-achtig, honing, zacht op de tong, lange nasmaak, een beetje zoals de beschrijvingen die je kent van de wijn. Het is zaak dat proevers, ondanks het persoonlijke aanhouden. Zo werken we aan het verbeteren van smaken van koffiesoorten en melanges, koffies die zijn gemaakt van verschillende bonensoorten.”

 

Hartjes niet interessant

Bij Blanche Dael ben je heus bij de Hogeschool der Koffie. Het hele koffieproces komt er aan bod, dus ook de laatste fase vóór het nuttigen: het zetten van de koffie. Onder auspiciën van de internationale Specialty Coffee Association leidt Blanche Dael de eigen barista’s voor de filialen van Coffeelovers op, maar ook mensen die hun geluk als barista willen proberen. Zij leren bijvoorbeeld hoe je door de koffiemolen goed in te stellen de beste extractie krijgt. “Ze komen soms ook voor de hartjes”, verklapt Albert, “maar dat vinden wij niet zo interessant.”

 

Paaskoffie

Via de eigen verkoopkanalen, de winkels en de webshop verkoopt Blanche Dael een breed assortiment aan koffies voor alle bekende soorten koffie. Voor speciale dagen zijn er zelfs speciale smaken, zoals paaskoffie, een melange van bonen uit de Peruaanse Amazone en de Sidamo-regio in Ethiopië. Je vindt er koffie uit allerlei landen die je nog kent van de vakantiebeurs of de aardrijkskundeles: Costa Rica, Nicaragua, Rwanda, Ethiopië, en natuurlijk is er die ene Angolees of Braziliaan; ook die levert ’t aan.

 

Een stukje geschiedenis

Winkel ‘G. Dael, in Koloniale waren’ wordt in 1878 opgericht door Gulpenaar Guillaume Dael. In 1923 verkoopt hij zijn bedrijf aan schoonzoon Louis Boesten, die het bedrijf de naam ‘Huis B. Dael’ geeft, naar zijn vrouw Blanche. Vanaf 1928 heet het bedrijf voortaan ‘Maison Blanche Dael’. Louis en Blanche runnen het tot ze het in 1969 verkopen aan hun koffiebrander Jean Erkamp. Die zet het bedrijf voort met zijn zwager Huub Berghof. In 2001 draagt de koffiebrander zijn aandeel over aan Albert Berghof, de zoon van de compagnon. In 2000 wordt Coffeelovers opgericht, een keten van flagstore espressobars die de kennis van Blanche Dael van het koffievak onderstrepen. Nu, bijna 150 jaar na de oprichting door Guillaume, staat er een bedrijf met twee winkels, een koffiebranderij, een theepakkerij, een pindabranderij, negen Coffeelovers-filialen en een uitgebreid verkoopkanaal naar consumenten, de horeca en het bedrijfsleven.

 

 

Productiewerk uitbesteden aan MTB

Productiewerk vormt het hart van ons sociale werkbedrijf. Doordat we over ruimte, menskracht en materieel beschikken, leveren we productiewerk op zowel kleine als grote schaal. Door onze schat aan ervaring kunnen we een grote diversiteit aan opdrachten verwerken, zowel eenvoudig als complex.

 

Interesse om productiewerk uit te besteden?
Neem contact op met accountmanager Frank Coolen.

Deel dit verhaal

Bekijk ook:

Menu