Nieuws

De heerlijke dynamiek tussen Boogaard Textiles en MTB

Schikken in een prachtige niche

Soms kom je ze tegen: pareltjes van bedrijven die je niet kende. Ze roeren zich in een nichemarkt waar het prima ondernemen is en waar jij – heel eerlijk – misschien ook best in zou willen zitten. Boogaard Textiles is er zo een. Het Wittemse bedrijf maakt voor een mooie klantenkring promotionele confectieartikelen in alle gewenste uitvoeringen zoals zitzakken, kussens en parasols. Het productieproces is gevarieerd en daarbij passen leveranciers zoals MTB, die kunnen aansluiten bij de dynamiek van alledag. Beide kennen elkaar al lang. MTB komt met mooie personele oplossingen voor Boogaard Textiles en springt bij met eigen confectieafdeling, als de productie de pan uit rijst.

Familiebedrijf Boogaard Textiles wordt gerund door vader Fred en zoon Nikolaj Boogaard. De niche mag dan vertrouwd aanvoelen, maar dat wil niet zeggen dat niet wordt gespeurd naar marktkansen, want tja: ondernemer bén je of je bent het niet. Daarom werd nog niet zo lang geleden ingesprongen op het landelijke tekort aan medische mondkapjes en beschermende kleding. “Dit kwam op ons netvlies toen Italië, een van onze productie en afzetlanden, als eerste Europese land door corona werd getroffen”, zegt Nikolaj. “Daar lag een mooie kans. Vooropgesteld: medische beschermingsmiddelen zijn typisch confectieproducten die in ons productiestraatje passen. Maar ze moeten natuurlijk wel in een gecontroleerde, ultra  hygiënische omgeving worden geproduceerd. Daar ligt een uitdaging.”

Klinkende namen

Boogaard Textiles is in West-Europa een goede bekende in het wereldje van de promotionele confectieproducten. De eerste opdracht was voor bedrukte zitzakken, voor Disney of Warner Brothers – iets met een film in elk geval. Daarna volgden al snel poefs, strandstoelen, kussens, parasols, tenten maar ook loungemeubilair, kortom allerlei confectie-artikelen waar de klant behoefte aan heeft of, zoals Nikolaj zegt, dénkt behoefte te hebben. Want vraag creëer je, toch? Klinkende namen als Heineken, Barcardi, Google, Campari, Volkswagen, Brand, PlayStation en Porsche bestellen met regelmaat de vrolijke kwaliteitsproducten uit Wittem, rondom bedrukt in hun eigen stijl – the sky is the limit, weet Fred – om uit de delen aan hun relaties. “Je ziet onze producten veel terug in de automotive, maar ook in de vrijetijdssector en in de horeca kom je ze tegen. Ook reclamebureaus en grote webwinkels weten dat we er zijn.”

“De afgelopen jaren deden wij regelmatig met succes een beroep op MTB om goede mensen te leveren”

Talentvolle naaister

De niche waarin de Boogaards zitten is klein, maar de doelgroep is kritisch en wil op zijn wenken worden bediend. Daarom vertrouwt Boogaard Textiles al jaren op het ‘meedenkend vermogen’ van MTB. Fred: “De afgelopen jaren deden wij regelmatig met succes een beroep op MTB om goede mensen te leveren. Wij prijzen ons zeer gelukkig met een talentvolle naaister, die destijds vanuit een leerwerktraject via MTB bij ons kwam en inmiddels een echte aanwinst is voor ons bedrijf.” Nikolaj voegt toe dat je geen stempel kunt plakken op de werkzaamheden. “Elke dag is hier anders. ‘Onze’ oud-MTB’ers hebben geen vaste taak. Ze werken met de industriële naaimachine, doen logistiek werk, zijn in de weer met vulmateriaal, knippen of snijden stoffen, repareren machines, van alles eigenlijk. Ze kwamen bij ons op basis van detachering vanuit MTB en uiteindelijk verdienden ze zelf hun dienstverband. Het is fijn om te zien dat zij het naar hun zin hebben en groeien, in hun werk maar ook in hun privéleven.”

Winst of continuïteit?

Hoewel de producten van Boogaard Textiles meestal een promotioneel doel voor de korte termijn beogen, kijkt het bedrijf zelf naar de lange termijn. Winstmaximalisatie is aanlokkelijk, maar het bedrijf gaat voor continuïteit. Daarbij hoort dat je de maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt. Fred: “Dat betekent dat je je bewust bent van je verantwoordelijkheid bij je
personeelsbeleid, maar ook dat je duurzame keuzes maakt; dat je bijvoorbeeld oog hebt voor de grondstoffen die je gebruikt en voor de leveranciers waarmee je werkt.”

Medische mondkapjes

Het avontuur met de medische mondkapjes en beschermende kleding – met zijn talloze overheidsrichtlijnen toch een ander wereldje dan dat van de promotionele producten – is gaande. Het leidde al tot het oprichten van Medprotex, een fabriek waar ze type 2R mondkapjes maken, het echte medische spul dus. Hier lonkt op korte termijn weer een mooie rol voor de vaardige handen van MTB’ers om beoogde productieaantallen mogelijk te maken. Dat proces loopt. Onderwijl ondersteunt MTB het bedrijf ook via het eigen atelier aan de Watermolen. Hier maken de confectiespecialisten van MTB sierkussens en promotionele mondkapjes voor Boogaard Textiles. Nikolaj: “Maar wist je dat wij op onze beurt ook MTB ondersteunen? Het komt voor dat MTB stoffen bij ons koopt voor de confectieproducten die MTB maakt voor haar klanten. De omgekeerde wereld? Niet echt. Het is gewoon een voorbeeld van een heerlijke dynamiek tussen twee ondernemende bedrijven. Die draagt eraan bij dat de regio verder wordt versterkt, economisch én sociaal.”

Deel dit verhaal

Bekijk ook:

Menu